Orhan Kemal’in Edebiyatı - 15

14 Mayıs 2021
13:52

Orhan Kemal ve Sinema (4)

Orhan Kemal'in Eskici ve Oğulları romanının sinema uyarlaması da başarılı olmuştur. Topal Eskici'yi Fikret Hakan'ın canlandırdığı filmde büyük oğulu da Kadir İnanır oynamıştır. Menderes Samancilar, Yaşar Güner, Şehnaz Dilan ve Levent İnanır'ın da rol aldığı, 1990 yapımı filmin yönetmenliğini Şahin Gök yapmış, senaryoyu Yaşar Güner yazmış, filmin müziklerini de Cahit Berkay yapmıştır.         

Orhan Kemal'in sinemaya uyarlanan bir diğer romanı Tersine Dünya'dır. Orhan Kemal'in ölümunden yıllar sonra 1986 yılinda yayınlanan Tersine Dünya'da kadın erkek rolleri tersine çevrilmiştir. Erkek egemen dünyayı sorgulayan Orhan Kemal, değişmesi gerekenin kapitalist üretim ilişkileri olduğunu, rollerin değişmesinin çok önemli olmadığını gösterir. 1993 yılinda çekilen Tersine Dünya filmini Ersan Pertan yönetmiş, filmde Rasim Öztekin, Demet Akbağ, Lale Mansur, Cem Davran, Olgun Şimşek gibi oyuncular oynamıştır. 

*

Orhan Kemal'in Kötü Yol, Evlerden Biri ile Hanımın Çiftliği(2 kez) romanlarının TV dizisi olarak çekildiğini söylememiz gerekiyor. "Orhan Kemal ve Sinema" başliklı yazı dizisini, Yılanlarin Öcü romanı sinema filmi yapılmak istenen Fakir Baykurt'a 1958 yılında yaptığı sinema öğütleri ile bitirmek isterim.                         

Orhan Kemal' Den Fakir Baykurt'a Sinema Öğütleri

Yılanların Öcü romanı ile, 1958 yılı Yunus Nadi Roman Ödülü'nü kazanan Fakir Baykurt, İstanbul'a ödülünü almak için geldiğinde,  Büyük Kurul üyelerini ziyaret eder. Yarışmada Yılanların Öcü'nün birincilik ödülünü alması için en büyük  çabayı gösteren Orhan Kemal'le buluşmasında, Yılanların Öcü'nün sinema filminin çekilmesi ile ilgili gelen önerileri konuşurlar.

Fakir Baykurt, kendi ismi ve mahlas isimlerle yüzü aşkın senaryo yazmış olan Orhan Kemal'in sinema konusundaki deneyimine güvenerek kendisine  öğütler vermesini ister. Orhan Kemal'in, Fakir Baykurt'a söylediği sözler, ülkemizdeki edebiyat- sinema ilişkisi kadar, senaryo yazarlığını da ilgilendiren, önemli ve anlamlı sözlerdir.

Orhan Kemal ülkemizde sinema kavramının Yeşilçam sözcüğüyle özdeşleştiğini söyledikten sonra sözlerini şöyle sürdürür: "...Yeşilçam Sokağı, Beyoğlu, İstiklal Caddesindeki sokaklardan biri. Sanırlar ki; Türk filmciliği yalnız bu sokakta toplanmış. Oysa, Hava Sokağı, Nane Sokağı, Sakızağacı ... gibi çok sayıda sokağa serpilmiştir.  Hollywood olamaz, Yeşilçam zavallı bir sokaktır..."

*

Ülkemizde sinemanın tam bir batak olduğunu söyleyen Orhan Kemal, eser sahibi yazara gülünç bir para önerildiğini, senaryocunun, oyuncunun, yönetmenin, yazardan daha çok para kazandığını söyler. "Eserini vermesen çalarlar; adını değiştirip konuyu aşırırlar. Şunları mahkemeye versem dersin, kimseyi bulamazsın. Bulsan bile avukatları vardır, hırsızlığı açık seçik kanıtlayamazsın. ‘Sayın yargıcım, konu konuya benzer’ derler. Böylece elin hamur, karnın aç, yorulduğunla kalırsın..."

Orhan Kemal sonra Fakir Baykurt’a öğütlerini sıralar: "Bekle ama az bekle, fazla bekleme; iyi bir roman, sinema dünyasında kız evlat gibidir; daha iyisini bulup ona vereyim diye beklersin, şurdan sütsüzün biri çarpar; yaşam boyu üzüntüde kalırsın. Fazla düşünme, iyi birini seç, sağlam bir anlaşma yap; ödeme davasını belli zamanlara bağla, iki taksitten fazla da yapma..."

Yorumlar
1000

Bu sayfalarda yer alan okur yorumları kişilerin kendi görüşleridir. Yazılanlardan web sitemiz sorumlu tutulamaz.

0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorum yapan sen ol.